05/04/2020

Online Nyheder

Online Nyheder

nem shopping

Antallet af detailbutikker, der udelukkende lever af at sælge ting på nettet, er eksploderet gennem de seneste 5-10 år. Således er tallet steget med 30% blot på 5 år samtidig med, at antallet af almindelige og traditionelle detailbutikker er faldet stødt i samme periode.

Netbutikkerne (Det vil sige de butikker, der primært sælger på internettet) udgør således 10% af den samlede mængde af detailbutikker, hvor tallet var 3% i starten af 00’erne.

Hvorfor er e-handel så populært?

Man kan sige, at e-handlens popularitet blot følger den digitale og elektroniske udvikling, men det er næppe den eneste årsag til, at e-handel er blevet så populært. Én af de væsentligste årsager skal findes i den fleksibilitet, som netbutikkerne tilbyder.

Med en fysisk detailbutik er du bundet op af åbningstider, helligdage, ansatte og kødannelse, og ingen af disse faktorer er til stede på en webshop. Og det er til fordel for både kunder og ejer af butikken.

For kunder er det naturligvis en fordel, at man kan shoppe, præcis når det passer bedst uden at skulle ræse af sted for at nå butikken inden lukketid. Desuden kan man køre købet igennem uden at skulle vente på, at ekspedienten har serviceret 5 personer foran i køen.

Men også for ejerne af butikkerne er e-handel en stor fordel. Her kan du nemlig drive forretning døgnet rundt uden at holde lukket på noget tidspunkt. Du behøver desuden ikke have nogen ansatte i starten, og bliver webshoppen en stor succes, vil antallet af ansatte fortsat kunne holdes på et minimum.

E-handel salget stiger mere end for de fysiske detailbutikker

Opbakningen til e-handel er da også ganske massiv, og private kunder er ikke længere bange for at shoppe på nettet. Det gælder også de dyre og tunge sager. Således stiger salget for netbaserede butikker også markant hurtigere end for butikker generelt.

Det har stor betydning for Danmarks eksport, da de danske butikker kan nå langt ud over Danmarks grænser med en netbutik. En butik på Strøget er i høj grad afhængig af, at lokale (og turister) kigger forbi butikken og gør deres køb. En dansk butik på nettet kan sælge til Australien, USA, Afrika og Asien, uden at kunderne på noget tidspunkt er nødt til at rejse til Danmark for at opdage butikken eller foretage indkøb.

Der er derfor også en god grund til, at salget på nettet vokser så kraftigt – her har netbutikkerne jo netop hele verden som deres kundegrundlag og målgruppe, hvor den fysiske butik udelukkende har faste kunder og forbipasserende som kundegrundlag.

øget salg

Der er et sikkerhedsnet

E-handel har desuden den ekstra fordel, at kunderne har et sikkerhedsnet, når de handler. For det første har du 14 dages returret ved alle handler på nettet, om end du naturligvis kun kan returnere ubrugte varer. Ligeledes er det markant nemmere at få sine penge retur, hvis du er havnet i en situation, hvor sælger ikke vil sende købsbeløbet retur.

I en fysisk butik har du ikke en juridisk fortrydelsesret – selvom mange mennesker tror det – medmindre butikken selv tilbyder det. Således er der ikke længere den store risiko ved at handle på nettet.